La Natura No És Sentimental // 10 Cicle d’Art Contemporani del Convent de les Arts // 2019

«Penso que tinc dret a ser jo mateix mentre visqui, com si fos un so. Però aquest fet de ser jo mateix no tracto d’imposar-lo als altres». John Cage.

El bon art (el que fuig de l’espectacle), no imposa els seus descobriments als altres, i sovint es presenta com un misteri a resoldre per l’espectador. Aquesta interacció entre l’obra i el cercador d’emocions no hauria de ser mai malmesa per les explicacions d’un text, tret que aquest formés part de l’obra mateixa.

La instal·lació que presentem és una invitació a la contemplació d’una composició simbòlica d’elements naturals i altres manufacturats, que està oberta a totes les interpretacions individuals possibles (al marge d’aquest text).

Mostrem un espai de joc i observació individualitzada de cadascun dels tòtems, que contenen algunes deixalles de la relació de la humanitat amb el seu entorn, inclòs el del Convent. Alhora que, ens meravellem davant la versatilitat de l’aigua, que utilitzem com a element principal de les dues instal·lacions: d’una manera, sòlida, pesada i estancada, i d’una altra, líquida, cíclica i intangible.

Els bidons de cartó utilitzats durant molt de temps com a contenidors de cereals, fan referència a l’explotació de tota mena de materials naturals per a profit i subsistència de la humanitat. Les deixalles que suren es presenten i es representen a si mateixes. Estan presents als mars i oceans, a les ribes dels rius, a les platges i als boscos. Són els residus de l’ús i l’abús dels recursos naturals.

Escollim una imatge que revisa el concepte de paisatge induït pel desig, com una fórmula benestant que compleix els requisits d’una natura estable, paradisíaca, acollidora o emocionant. Molt lluny de la certesa que els esdeveniments naturals es manifesten sense sentiments, i que el paisatge només existeix quan el contemplem. Succeeix el mateix amb la imposició dels nostres residus, que transgredeixen totes les fronteres dels desitjos idíl·lics.

Lídia Porcar.